دراحوالات حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقدالسلطنه
« همانا در زیر آفتاب هیچ چیز متفاوت نیست.»
« حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقد السلطنه »
« هرچه ما می دانستیم او می دیدی »
« دکارت »
دراحوالات حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقدالسلطنه(۱)
آن شیخهی دانا آن در نقد توانا. آن آگه به اسرار نهان ، چه در این جهان چه درآن جهان.آن گویندهی جملات قصار آن نوازندهی گیتار.آن حلال هر معما و مسئله، حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقد السلطنه. از بدو تولد با واو مخالف بود و تولد دکارت با او مصادف.
در تذکرة الادباء والفلاسفة المنتقدین آورده اند که: «.... منجمان به سالیان، همی مژدهی ولادت وی دادی... شیخه شش ماهه در رحم مادر آهنگ خروج کردی. پس فلاسفه از ارسطو و دکارت و کانت و هابرمارس و نیچه. حکیمان و علما از بوعلی و ابوریحان وادیسون و ماری کوری و انیشتاین و ادبا از فردوسی و هومر و ساراماگو و گونترگراس و مارکز، همه به بالین جمع آمدی. و چون شیخه ولادت کردی، بانگ برداشتی:« من حرف زدمی، پس هستمی.» پس فلاسفه و حکیمان و علما و ادباء از سنگینی سخن فی الجمله به هلاکت شدی و آنان را که خبر شنیدی ، رسالات و کتب به آب جوی شستی و یا به هیمه افکندی...»
در احوالات ایشان آن طور که علمای ثقات منقول کردهاند، حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقدالسلطنه از اجله ی علماء البشر بوده از اقطاب و مشایخ و از اعاظم احرار است و طلسمات و رموز می داند و در ایاب و ذهاب عوالم لاهوت و ناسوت و هپروت داخل است. حاجیه لیلی الملوک از اعاظم امورات دماغی است و مدارج عالی فیلوسوفیا را طی کرده و در علوم غریبه ی کیمیا و لیمیا و سیمیا نیز دستی دارند و هر روز کرور کرور کفار و اباحیون و ذنادقه از حب خانوم مسلمان گشته و خاک پای مبارکه به عیون می کشند تا هر کس معیوب بوده یا آمال بعیده داشته به مقصود برسد.
حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقد السلطنه در خواندن آثار مختلفه و تنقید و کریتیک نیز ید بیضا دارند. در ایام ماضیه ایشان را به عیون گاه بین الملل کتب رؤیت نمودیم، عرض کردیم خانوم ابتیاع کتاب نمی کنند؟ چندان که سخن سفها باشد به قاعدهی مجانین نگاهمان کردند و فرمودند: همه را یکسر خواندیم، می رویم نقدشان کتابت کنیم. کاشف آمد از فرط ذکر و مکاشفه و امساک و ریاضت، گویا کرامات عالیه و ممیزه بر ایشان داخل شده، نافذ الاراده اند. چندان که بر هر چیز خاصه کتب مختلفه نظر اندازند تا تای تمت آن را ادراک کرده و هیچ چیز بر ایشان مجهول نماند.
نقل است که به سنوات ماضیه جمعی از عوام الناس بی اذن ایشان محفل ادبی دایر نمودند، مسمای انجمن مطالعاتی ادب متفاوت- واو. خانوم از آنجا که در سیر آفاق و انفس داخلند، به سیاق غیبی داخل محفل ایشان شده، به مدد اسطرلاب و رؤیت پیشانی ، عالم به اسرار نهان ایشان شده، مقالات و مکتوبات نوشتند از برای عوام الناس تا قدری منورالفکر شده مشرف به ادراکات مخصوصه شوند در باب جماعت واویون.
جماعت واو نیز به بعد چهار ماه مجاهدت از برای مکاشفه ی مکتوب ایشان، به تشریح و دیلماجی آن دست زدند.
1- «هيچ گروه يا فكري در اين فضاي پسامدرن!!! قابل ارايه نيست، مگر در چهارچوب هايي و مگر به مدتي كوتاه.»
دیلماجی: برای ارایه ی چهارچوبهای دایمی بیایید پیش خودم. این اعتباری ها مفت نمی ارزه.
تقویم تاریخ: دریدا و لیوتار در6 بهمن 1385، ازبالای برج میلاد پریدند.
2-« هنوز جامعه ما به آن مرحله از رشد نرسيده كه بديهياتي همچون حركت در يك جريان گروهي بي نشان و مسلم جامعه را با در خود داشته باشد.»
نقل از: کتاب جامعه شناسی لیلونی – حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقدالسلطنه- انتشارات آکسفورد.
تقویم تاریخ: آنتونی گیدنز در 6 بهمن1385 ازبالای برج میلاد پرید.
3-« و انجمني به نام متفاوت جلسه اي برگزار مي كند كه بيشتر شيفته عنوان خود و به كلي ناتوان از تعريف تفاوت و ريشه هاي نظري آن است.»
دیلماجی: چرا به من جایزه ندادید، بی سوات ها.
ضرب المثل:................................ پیف پیف!
4- «اين انجمن نيز شيفته تفاوت هاي روساختي، بدون آگاهي از ريشه هاي غربي و حتا ايراني جريان تفاوت، داعيه متفاوت بودن را پسنديده است.... آيا براي متفاوت بودن لزومي براي متفاوت بودن كانديداهاي دريافت جوايز ادبي احساس مي شود.»
دیلماجی: یه مشت بی سوات بدون توجه به تفاوت های زیر ساختی کتاب های من، فقط به خاطر تفاوت روساختی لاخ سبیل دولت آبادی و تفاوت روساختی ریش انبوه یزدانی خرم و به خاطر پیدا نشدن هیچگونه تفاوت روساختی در قیافهی حسن بنی عامری (که این خودش یک عامل تفاوت بوده) ، حق مرا خورده اند.
دیلماجی 2: من واویون رو بهتر از خودشون می شناسم؛ اینها هیچی حالیشون نیست.( نقل از کتاب: کشف و شهود های من- حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقد السلطنه)
5-« و اجراي تفاوت هاي روساختي انديشيده خود به صورت نقالي و پرده خواني ...»
توضیح: منظور واو نیست، بنی عامری است.
6- « تفاوت از ديدگاه متفكران انجمن واو هم تراز مضحكه مي نمايد.»
دیلماجی: واویون رو باید کشت، چه با لگد چه بامشت.
دیلماجی 2: هرچیزی را که من نمی فهمم ،مضحک است.
توضیح منطقی: واو هم دیدگاه دارد و هم متفکر.
توضیح منطقی 2: متفکران مضحکند- یا- متفکران دیدگاههای مضحک دارند.
7- « رواج هر گونه ابداعي به ابتذال مي انجامد.»
تقویم تاریخ: کل اهالی تاریخ فلسفه از بالای برج میلاد پریدند.
پیشنهاد واوی: حاجیه لیلی الملوک صادقی منتقد السلطنه، درخواست بفرمایند. از برای ایشان وقت مقررمی کنیم, مصدع اوقات شوند تا ریشه های نظریمان را به سمع برسانیم.
۱- نظر به نقد خانوم لیلا صادقی به انجمن مطالعاتی ادبیات متفاوت-واو،به تاریخ ۶ بهمن۱۳۸۵.
سلام...